کامپوزیت یا ارتودنسی کدام روش بهتر است؟

کامپوزیت

کامپوزیت یا ارتودنسی کدام روش بهتر است؟

کدام روش بهتر است ارتودنسی یا کامپوزیت؟

ممکن است از خود بپرسید که آیا می توان از کامپوزیت به جای ارتودنسی استفاده کرد و در صورت امکان کدام روش بهتر است: ارتودنسی یا کامپوزیت؟

 کامپوزیت یا  ارتودنسی؟

داشتن لبخند زیبا به سه عامل مهم بستگی دارد: رنگ دندان، شکل دندان و موقعیت دندان؛

رنگ دندان: اگر رنگ دندان های شما مثل گذشته نیست و تیره شده اند می توانید با بلیچینگ دندان آنها را سفید کنید. اگر یکی از دندان ها نیز به دلیل ترمیم کانال ریشه بسیار تیره شده است می توانید رنگ آن را با سفید کردن داخلی تغییر دهید. اما اگر شرایط دندان های شما طوری است که به دلیل پوسیدگی زیاد بسیار خراب شده اند دیگر بیچینگ جواب نمی دهد و در این صورت می توانید با استفاده از کامپوزیت ونیر آن ها را ترمیم نمایید.

موقعیت دندان ها: اگر مشکل دندان های شما  جابجایی وشلوغی متوسط تا شدید آن هاست همینطور اگر فک دچار ناهنجاری است(عدم تناسب در اندازه فکین نسبت بهم) بهتر است که از ارتودنسی برای اصلاح لبخند خود استفاده نمایید.

ارتودنسی یک روش درمانی غیر تهاجمی است و برای اصلاح موقعیت و ناهنجاری فک و دندان ها یک روش عالی محسوب می شود. اما اگر لوغی  دندان خفیف بوده ودرسنین بزرگسالی هستید وتحمل درمان طولانی ارتودنسی را ندارید می توان از کامپوزیت ونیر ولمینیت بجای ارتودنسی استفاده کرد

شکل دندان: اگر دندان های شما بسیار بلند یا بسیار کوتاه باشند یا دچار شکستگی و ساییدگی شده باشند بهترین روش اصلاح استفاده از کامپوزیت بجای ارتدونسی است. با کامپوزیت ونیر همراه با جراحی لثه درصورت نیاز به راحتی می توانید این عیوب ظاهری را برطرف نمایید.

بدانید دندان در کامپوزیت ونیر تراش نمی خورد. همچنین از کامپوزیت برای ایجاد ضخامت و پهنا دادن به دندان های سالم نیز استفاده می شود.

دندان هایی که دچار تغییر رنگ شده اند:

اگر نمی توانید دندان های تیره را با بلیچینگ تغییر رنگ داده و سفید کنید و لکه های نامطلوبی را که روی سطوح دندان ها ایجاد شده است برطرف نمایید بهتر است که از کامپوزیت ونیر بهره گیرید.

بستن فاصله بین دندان ها:

فواصل بین دندان های جلویی یا دیاستما (Diastema) یکی از رایج ترین مشکلاتی است که افراد از نظر زیبایی از آن گله مند هستند. شما به راحتی می توانید از کامپوزیت ونیر بجای ارتودنسی بهره گرفته و این مشکل را برطرف نمایید..

ارتودنسی همزمان با کامپوزیت

انجام ارتودنسی و کامپوزیت روی دندان های یک بیمار امکان پذیر است. اما در اغلب موارد بیمار باید برای تصحیح موقعیت دندان ها و ناهنجاری های فک ابتدا درمان با ارتودنسی را کامل کرده و سپس از کامپوزیت ونیر برای اصلاح فرم دندانهای بدشکل  استفاده نماید. این امر باعث می شود که ساختار دندان ها بهتر حفظ شود. شفافیت، رنگ، انعکاس نور و به طور کلی زیبایی بی عیب و نقص لبخند شما کامپوزیت پس از اینکه ارتودنسی را کامل کردید خیره کننده است.

در این روش با کمک مواد هم رنگ دندان در مطب و تنها طی یک یا دو جلسه می توان انواع بد رنگی ها، فواصل بین دندانی، ترک های دندانی، لب پر شدن آنها را برطرف نمود. کامپوزیت ونیر به طور کامل در مطب انجام شده و دیگر نیازی به قالب گیری نمی باشد. دندانپزشک زیبایی یک ماده خمیری شکل را روی سطح بیرونی دندان قرار داده و آن را فرم می دهد. در انتها با تاباندن نور با طول موج مشخص ماده خمیری شکل سفت می شود و بدین ترتیب مشکلات ظاهری دندان ها رفع می شود. لایه کامپوزیت ونیر که روی دندان ها قرار می گیرد باید نازک و ظریف باشد

طول عمر کامپوزیت دندان

عوامل بسیاری در طول عمر کامپوزیت دندان موثرند از جمله بهداشت، دندان قروچه، عادات فردی، برنامه غذایی، مهارت دندانپزشک و ….

بهداشت دهان و دندان:

یکی از مسائل ضروری برای سلامت دهان و دندان و نیز افزایش طول عمر کامپوزیت دندان نحوه مراقبت شما است. همانند دندان های طبیعی باید مراقبت کامپوزیت ونیر باشید. در غیر اینصورت اطراف دندان ها دچار پوسیدگی خواهند شد و طول عمر کامپوزیت کاهش می یابد.

مهارت دندانپزشک:

یکی دیگر از مسائل مهم که اهمیت زیادی در طول عمر کامپوزیت ونیر دارد نحوه نصب آن روی دندان است. در صورتی که دندانپزشک از مهارت کافی برخوردار نباشی و نتواند کامپوزیت ونیر را به خوبی روی دندان ها شکل دهد پیوند خوبی با مینای دندان برقرار نشده و در نتیجه خیلی زود شاهد خراب شدن کامپوزیت خواهید بود.

مواد غذایی:

خطر آسیب دیدن کامپوزیت ونیر با غذاها و نوشیدنی های شیرین و دارای اسید بالا بوده و مشکلات متعددی در این زمینه به وجود خواهد آمد.

محل ترمیم دندان ها :

کامپوزیت دندان های پیشین که برای اصلاح طرح لبخند انجام می شود معمولا موفق تر از دندان های خلفی هستند زیرا گاز زدن و جویدن با این دندان ها انجام شده و موجب خراب شدن کامپوزیت ونیر می شود

مقایسه هزینه کامپوزیت ونیر و ارتودنسی

کامپوزیت ونیر معمولا کمی ارزان تر از ارتودنسی است. البته قیمت کامپوزیت دندان به جنس مصرفی و تعداد دندان هایی که باید کامپوزیت شوند نیز بستگی دارد. اما قیمت لمینت نیز حدودا دو برابر قیمت کامپوزیت ونیر است.با این حال  هزینه های ارتودنسی می توانند در طول کل دوره درمان به دلیل اینکه مراجعات بیمار زیاد است پخش شود و از این رو فشار مالی روی آن کاهش می یابد. در کل قیمت کامپوزیت ونیر(تعداد زیادی از دندانها) و هزینه درمان ارتودنسی تفاوت خیلی زیادی با هم ندارند.

جمع بندی

استفاده از کامپوزیت بجای ارتودنسی و اینکه کدام روش بهتر است بستگی به مشکلات دهان و دندان دارد. اگر مشکلات دهان و دندان بسیار جدی باشد مثل بیرون زدگی شدید و یا ناهنجاری های فک، بهتر است که قبل از انجام کامپوزیت ونیر درمان ارتودنسی انجام شود و برای نتایج مطلوب و لبخندی زیبا در انتها از کامپوزیت ونیر بهره گرفت. پس اگر مشکلات دندان جدی نباشد کامپوزیت ونیر روش بسیار خوبی برای اصلاح رنگ و فرم دندان ها بوده و نقش چشمگیری در بهبود زیبایی زیبایی دندان ها ایفا می نماید.

برخلاف لمینت ونیر، آماده سازی و قرارگیری کامپوزیت ونیر روی دندان ها راحت بوده و دیگری نیازی به تراش و حذف ساختار دندان ها نمی باشد. در واقع این روشی محافظه کارانه بوده که برای انجام آن به زمان زیادی هم نیازی نیست. در نهایت چیزی که مهم بوده و باید به آن توجه شود نظر یک دندانپزشک متخصص و با تجربه است. ارتودنتیست ویا دندانپزشک زیبایی در این خصوص که کدام روش اصلاح یعنی ارتدونسی یا کامپوزیت ونیر بهتر است می تواند شما راهنمایی را کند و دیگر سلامت دندان شما که مهمترین موضوع است با تصمیمی نادرست به مخاطره نخواهد افتاد.

 

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید

3 × سه =